حقوق مد و مالکیت فکری

حقوق مد
بلاگ حقوق مد

حقوق مد و مالکیت فکری

 

حقوق مد که تمامی موضوعات قانونی صنعت مد و لباس را دربر می‌گیرد اساساً بر حقوق مالکیت فکری استوار است.

مالکیت فکری (IP) در قامت جلوه‌ای ناب از مالکیت درباره آقرینش و تراوشات فکری و نوآورانه پدیدآورندگان مانند انواع نوآوری‌ها، طرح‌ها، برندها، کارهای هنری و موسیقی و منافع و حقوق مادی و معنوی مترتب بر آنها با اهمیت فراوان فرهنگی و اقتصادی است.

با توجه به تنوع و پیچیدگی مالکیت فکری، حقوق مالکیت فکری (IP law) قوانین گوناگونی را در دو رژیم کپی‌رایت و مالکیت صنعتی برای حمایت از حقوق پدیدآورندگان، و جامعه وضع کرده‌است.

«کپی رایت» یا به تعبیری (در حقوق داخلی) حقوق «مالکیت ادبی و هنری»، مؤلف مصنف و هنرمند را «پدیدآورنده» و آنجه از راه تلاش یا هنر و ابتکار پدید آمده باشد را بدون در نظر گرفتن طریقه و روشی که در بیان یا ظهور و یا ایجاد آن به‌کار رفته «اثر» می‌داند که تحت شرایطی از حمایت‌های قانونی برخوردار است.

«مالکیت صنعتی» با سه زیرشاخه اختراع، علائم تجاری و طرح صنعتی و قوانین مرتبط آن تحت شرایطی از آفریده‌های فکری و نوآورانه از جمله طرح‌های مد حمایت می‌کند.

حمایت از مالکیت فکری یکی از موضوعات بسیار مهم صنعت ثروت‌آفرین و اشتغال‌زای مد و لباس است که پدیده جهانی شدن، پیدایش اینترنت، پیشرفت‌های فناورانه، دوران کوید -19 و پساکرنا و …، بر چالش‌های آن افزوده است.
این چالش‌ها در اجزا و عناصر بنیادین و اصلی این صنعت مانند ‌آفریده‌های فکری مد (طرح‌های مد) تبعات زیان‌بارتری درپی‌ دارد. از اینرو، بررسی وضعیت قانونی موضوعات یادشده بایسته است.

Leila Aalikhani

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − fifteen =

معرفی انجمن پوشاک مدارس (پادکست)

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • ویژگی های سفارشی
  • زمینه های دلخواه
برای پنهان کردن نوار مقایسه ، بیرون را کلیک کنید
مقایسه
لیست علاقه مندی ها 0
توجه: شما مجاز به کپی محتوا یا مشاهده سورس نیستید!!