لباس تجاری و طرح مد (Trade dress & Fashion design)
18 مرداد 1402 1402-04-09 13:46لباس تجاری و طرح مد (Trade dress & Fashion design)
لباس تجاری و طرح مد (Trade dress & Fashion design)
لباس تجاری چیست؟
آیا طرحهای مد میتوانند در قالب لباس تجاری مورد حمایت قانونی قرار گیرند؟
لباس تجاری شکلی نوین از علامت تجاری است که طرح یا بستهبندی (تصویر و ظاهرکلی) کالا را مورد حمایت قرار میدهد. این تأسیس که بیشتر در قانون لنهام آمریکا بهآن پرداخته شده، با توجه به تعریف علامت تجاری در قانون داخلی قابل اجراست اما، گفته شده مرجع ثبت آن بخش طرح صنعتی است.
ازآنجاکه، لباس تجاری باید متمایزکننده خاستگاه کالا باشد و یونیک بودن آن را نشان دهد و این مهم یا از طریق کارکرد ممتاز ذاتی و یا معنای ثانویه اتفاق میافتد، طرحهای مد به ندرت میتوانند از این تاسیس در حمایت از حقوق و منافع مربوطه بهرهگیرند. بهویژه اینکه برای ایجاد معنای ثانویه آفریدههای فکری مد باید ممتاز باشند و این امر نیاز به زمان طولانی دارد که با ماهیت حیات چرخهای و کوتاه مدت آنها که متناسب و سازگار نیست.
بنابراین، علاوه بر مواردی مانند حمایت از علامت شاخص و ممیزه در قالب طرح که میتواند حتی بخشی از کل محصول را پوشش دهد و ضروت ثبت و نیاز به صرف زمان نسبتاً طولانی امکان حمایت از طرحهای مد با این شاخه از حقوق مالکیت صنعتی محدود است.
جستجو
دسته بندی ها
برچسب ها
بایگانیها
- آبان و آذر 1402
- مهر و آبان 1402
- شهریور و مهر 1402
- مرداد و شهریور 1402
- تیر و مرداد 1402
- خرداد و تیر 1402
- اردیبهشت و خرداد 1402
- شهریور و مهر 1401
- مرداد و شهریور 1401
- اسفند و فروردین 1399
- مهر و آبان 1399
- شهریور و مهر 1399
- مرداد و شهریور 1399
- تیر و مرداد 1399
- خرداد و تیر 1399
- اردیبهشت و خرداد 1399
- فروردین و اردیبهشت 1399
- اسفند و فروردین 1398
- بهمن و اسفند 1398
- دی و بهمن 1398
- آذر و دی 1398
- شهریور و مهر 1398
- مرداد و شهریور 1398
- تیر و مرداد 1398
- خرداد و تیر 1398
معرفی انجمن پوشاک مدارس (پادکست)