لباس تجاری و طرح‌ مد (Trade dress & Fashion design)

Trade dress & Fashion design لباس تجاری و طرح‌ مد
بلاگ حقوق مد

لباس تجاری و طرح‌ مد (Trade dress & Fashion design)

لباس تجاری چیست؟ 

آیا طرح‌های مد می‌توانند در قالب لباس تجاری مورد حمایت قانونی قرار گیرند؟

لباس تجاری شکلی نوین از علامت تجاری است که طرح یا بسته‌بندی (تصویر و ظاهرکلی) کالا را مورد حمایت قرار می‌دهد. این تأسیس که بیشتر در قانون لنهام آمریکا به‌آن پرداخته شده، با توجه به تعریف علامت تجاری در قانون داخلی قابل اجراست اما، گفته شده مرجع ثبت آن بخش طرح صنعتی است.

ازآنجاکه، لباس تجاری باید متمایزکننده خاستگاه کالا باشد و یونیک بودن آن را نشان دهد و این مهم یا از طریق کارکرد ممتاز ذاتی و یا معنای ثانویه اتفاق می‌افتد، طرح‌های مد به ندرت می‌توانند از این تاسیس در حمایت از حقوق و منافع مربوطه بهره‌گیرند. به‌ویژه اینکه برای ایجاد معنای ثانویه آفریده‌های فکری مد باید ممتاز باشند و این امر نیاز به زمان طولانی دارد که با ماهیت حیات چرخه‌ای و کوتاه مدت آنها که متناسب و سازگار نیست.

بنابراین، علاوه بر مواردی مانند حمایت از علامت شاخص و ممیزه در قالب طرح که می‌تواند حتی بخشی از کل محصول را پوشش دهد و ضروت ثبت و نیاز به صرف زمان نسبتاً طولانی امکان حمایت از طرح‌های مد با این شاخه از حقوق مالکیت صنعتی محدود است.

Dr. Leila Aalikhani

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

one × five =

معرفی انجمن پوشاک مدارس (پادکست)

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • ویژگی های سفارشی
  • زمینه های دلخواه
برای پنهان کردن نوار مقایسه ، بیرون را کلیک کنید
مقایسه
لیست علاقه مندی ها 0
توجه: شما مجاز به کپی محتوا یا مشاهده سورس نیستید!!