علامت تجاری و طرح‌ مد (Trade mark & Fashion design)

Trade mark & Fashion design علامت تجاری و طرح‌ مد
بلاگ حقوق مد

علامت تجاری و طرح‌ مد (Trade mark & Fashion design)

علامت تجاری چیست؟

آیا طرح‌های مد قابل حمایت تحت نشان تجاری هستند؟

آفریده‌های فکری مد چه ویژگی‌هایی باید داشته‌باشند تا تحت حمایت قانونی این شاخه از رژیم حقوق مالکیت صنعتی قرار گیرند؟

بند (الف) از ماده (30) قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386، علامت تجاری را هر نشان قابل رؤیتی می‌داند که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز کند.

بدیهی است، این تأسیس‌ قانونی از خود طرح‌های مد حمایت نمی‌کند و به شرط اینکه طرح‌های مد به‌گونه‌ای از جمله تعلق به‌یک برند یا کمپانی مد تحت یک علامت تجاری ثبت شده برابر تشریفات قانونی عرضه شوند، می‌توانند در لوای آن علامت تجاری از حمایت‌های قانونی برخوردار شوند. به‌دیگر سخن، علامت تجاری ترکیب شده با این ‌طرح‌ها داخل در قوانین این شاخه از حقوق مالکیت صنعتی است و نه خود طرح و درصورت جعل علامت تجاری مرتکب قابل پیگرد قانونی است. این همان سازوکاری است که برندها بزرگ مانند لویی‌ویتون از آن بهره‌می‌گیرند.

بنابراین، طراحان مد و لباس باید توجه کافی داشته‌باشند که نخست، کپی طرح‌های نوآورانه ایشان بدون جعل علامت تجاری مورد حمایت قانون حق پیگرد قانونی مرتکبین را تحت قانون علامت تجاری برای‌شان ایجاد نخواهد کرد.

دوم، شکل عرضه طرح‌های ایشان در قالب یک علامت تجاری و وجود قرارداد مربوطه و مفاد و ماهیت آن قرارداد نقش کلیدی و بسیار مهمی برای برخورداری از حقوق مادی و بعضاً معنوی طرح دارد.

Dr. Leila  Aalikhani

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

one × five =

معرفی انجمن پوشاک مدارس (پادکست)

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • ویژگی های سفارشی
  • زمینه های دلخواه
برای پنهان کردن نوار مقایسه ، بیرون را کلیک کنید
مقایسه
لیست علاقه مندی ها 0
توجه: شما مجاز به کپی محتوا یا مشاهده سورس نیستید!!