برپایی نشست تخصصی با موضوع نقش و تأثیر لباس فرم مدارس در ترویج فرهنگ پوشش میان دانشآموزان
21 خرداد 1399 1402-04-08 17:57برپایی نشست تخصصی با موضوع نقش و تأثیر لباس فرم مدارس در ترویج فرهنگ پوشش میان دانشآموزان
برپایی نشست تخصصی با موضوع نقش و تأثیر لباس فرم مدارس در ترویج فرهنگ پوشش میان دانشآموزان
نشستی تخصصی با موضوع “نقش و تأثیر لباس فرم مدارس در ترویج فرهنگ پوشش میان دانشآموزان” به همت کارگروه عفاف و حجاب انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران برگزار شد.
به گزارش ایلنا، نخستین میزگرد کارگروه عفاف و حجاب انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران، سهشنبه ۲۰ خردادماه با حضور فرح عربلو دبیر این کارگروه و همچنین از چهرههای فعال در عرصه تولید محصولات حجاب، هدی فرهنگ روانشناس و طراح لباس و مریم خرمدره طراح لباس، مدرس دانشگاه و از اعضای هیئتمدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب برگزار شد.
این جلسه با رویکرد پاسخ به پرسشهایی متداول در زمینه چرایی لزوم توجه به فرهنگ پوشیدگی در میان کودکان و نوجوانان در مقاطع سنی مختلف دنبال شد و بر این اساس حضارِ کارشناس درصدد پاسخ به پرسشهایی همچون “انتخاب پوشش مناسب برای کودکان و نوجوانان بهویژه در محیطهای اجتماعی همچون مدرسه، چه تأثیری بر انتخاب پوشش این افراد در ردههای سنی بالاتر خواهد داشت” و همچنین “حجاب چه نقشی در ایجاد امنیت اجتماعی برای دانشآموزان و بهتبع آن چه تأثیری بر آرامش روانی خانوادهها دارد” برآمدند.
انتقال مفهوم و معنای آزادی اجتماعی از بستر لباس فرم مبتنی بر مؤلفههای پوشیدگی و همچنین نقش و اهمیت لباس فرم مدارس در ایجاد حس مسئولیتپذیری از دیگر سرفصلهای موضوعی در این جلسه بود و در خاتمه این جلسه تلاش شد به این پرسش پاسخ داده شود که لباس بهعنوان یک خوراک فرهنگی و اجتماعی از چه سنی میتواند نقشی ذائقه ساز را برای کودکان و نوجوانان ایفا کند؟
عربلو دبیر کارگروه عفاف و حجاب انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران در این نشست با اشاره به خلأهای فرهنگی و هنری موجود در عرصه طراحی لباس فرم مدارس اذعان داشت: غفلت از موضوعات متعدد فرهنگی در مسیرِ طراحی و تولید پوشاک مدارس برای دانش آموزان میتواند بر امنیت روانی و اجتماعی این قشر از جامعه اثرگذار بوده و در ادامه منشاً بیهویتیها در زمینه انتخاب پوشش را مشخص خواهد کرد.
او تصریح کرد: یکی از نکات مهم و ضروری در این مسئله مهم و حیاتی آن است که طراحی و تولید برای گروه سنی کودک و نوجوان باید بر اساس نیازهای روحی و جسمی همان گروه سنی، جنسیت و مطالبات فرهنگی و اعتقادی این افراد و خانوادههایشان به سرانجام رسد و بیشک اگر ریشههای برخی پوششهای ناخوشایند در جامعه را در گذشته دنبال کنیم، به نقش و اهمیت لباس فرم مدارس بهعنوان پرکاربردترین پوشش اجتماع در گروه سنی کودک و نوجوان پی خواهیم برد.
عربلو با تأکید بر نقش بسزای رسانههای جمعی در امر تببین موضوع لباس فرم مدارس در بستر موضوعات فرهنگی و اجتماعی اظهار داشت: انفعال رسانهها از این مقوله مهم، چالشی در مسیر پیش رو به شمار میرود و مادامیکه محتوای درخور توجه باهدف تبلیغ مؤلفههای فرهنگی، اجتماعی و آموزشی موضوع پوشش دانش آموز تولید نشود، راهکاری برای ایجاد ذائقه درخور شأن برای جوانان آینده این مرزوبوم نخواهیم داشت.
مریم خرمدره از دیگر حضار این نشست تخصصی، خلأ موجود را در نبود نگاه کارشناسی بهمنظور طراحی و تولید لباس فرم برای دانش آموزان برشمرد و گفت: نگاه جامعه در قبال موضوع پوشش به شکل دائمی در حال تغییر است و متأسفانه در این زمینه خاص، عملکرد متولیان امر با مطالبات جامعه هدف فاصله بسیار داشته است.
او تأکید کرد: مفاهیم و موضوعات منتج به ارائه یک لباس استاندارد برای دانش آموزان کشور باید در مسیر آموزش موردتوجه قرار گیرد چراکه بدون شک تاکنون ضرورت ساماندهی این بخش بهوضوح در میان آحاد جامعه از جمله دانش آموزان و والدین ایشان احساس شده و در ادامه این مسیر فرهنگیان و گروههایی که مسئول انتخاب این لباس برای دانش آموزان کشور هستند، باید در مسیر فرهنگی و هنری رقم خورده قرار گیرند و با جامعه کارشناس و متولی امر در این مسیر خطیر همراه شوند.
هدی فرهنگ نیز با تأکید مؤکد بر لزوم ورود دانش روانشناسی کودک به مقوله لباس فرم دانش آموزان در سراسر کشور و توجه به شرایط جغرافیایی، اقلیمی و فرهنگی نواحی مختلف ایران، گفت: درصورتیکه این روند بدون تأثیرپذیری بهنجار از الگوهای استاندارد تداوم یابد حتی با تکیهبر مؤلفههای فرهنگی نیز همچنان پوششی منفعل ارائه خواهد شد و جریان طراحی، تولید و ارائه لباس فرم دانش آموزان با جریانی معکوس از ایدئالهای افراد به مسیر خود ادامه میدهد.
فرهنگ تصریح کرد: باید به دنبال ایجاد راهکارهای جدید برای ورود جریانات استاندارد در زمینه طراحی و تولید لباس برای دانش آموزان باشیم و این رویکرد برای گروه سنی موردنظر، باید از موضوعات و علومی همچون روانشناسی، جامعهشناسی،تاریخ تمدن اسلامی ایرانی و همچنین تاریخ هنر و خاستگاه فرهنگی و اجتماعی مقولات اعتقادی و هنری عبور کند.
این روانشناس و فعال حوزه مد و لباس با اشاره به اینکه میتوان به مدد ساز و کارهای فرهنگی و هنرمندانه از سوی متولیان امر و نهادهای دغدغهمندی همچون انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران، این نگاه به کودکان و نوجوان القا شود که پوشیدگی در عین زیبندگی و ایجاد وقار در آنها میتواند ثمرات مثبتی همچون سلامت روح، جسم و امنیت اجتماعی برای آنها را در پی داشته باشد، اظهار داشت: تلاشهای صورت گرفته از سوی جامعه طراح بهمنظور ایجاد تحولی درخور شأن دختران، پسران، زنان و مردان ایرانی در امر پوشش میتواند به تحقق اهداف متعالی انجمن یاری رساند و هرقدر تلاش شود مفهوم عفاف و حجاب از بستر رنگها، طرحها، نقشها و موضوعات روانشناسی مورد توجه قرار گیرد، مسیر موفقتری برای ایجاد جریانات ماندگار و اثربخش طی خواهد شد.