خبرگزاری

اهمیت طراحی پوشاک دانش‌آموزان با توجه به مؤلفه‌های روان‌شناختی و فرهنگی

download

اهمیت طراحی پوشاک دانش‌آموزان با توجه به مؤلفه‌های روان‌شناختی و فرهنگی

عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا (س) به اهمیت توجه به تمامی جوانب در طراحی و تولید پوشاک مدارس تاکید کرد.
انسیه زاهدی عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا (س) و دبیر بخش علمی دانشگاهی جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، درباره ضرورت توجه به امر آموزش در حوزه طراحی پوشاک برای دانش‌آموزان، به خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مدرسه پس از خانواده، جامعه دومی است که کودک به آن پا می‌گذارد. فرزندان ما پس از سال‌ها بهره‌مندی از پوششی که خانواده طی دوران خردسالی برایشان تعریف کرده‌اند، در فضایی قرار می‌گیرند که بر اساس الگو‌های اجتماعی پوشش مناسب برایش انتخاب می‌شود.
مانتوی مدرسه
زاهدی در ادامه بیان کرد: طی سالیان متمادی، طراحان لباس فرم مدارس کشور بجز مواردی استثنا، آن‌گونه که باید به مؤلفه‌های فرهنگی، هنری و روان‌شناختی توجه نکردند. چه بسا در صورت توجه خانواده‌ها به امر فرهنگِ پوشش، این جریان به دست منتخبان لباس فرم مدرسه هم دستخوش تغییر شود.
بیشتر بخوانید
بازار در قُرق مانتوهای نامتعارف/مُدپوشان هم معذب هستند!
این کارشناس حوزه پوشاک بر لزوم نگاه استاندارد به پوشش دانش آموزان و نبود تبعیض در بحث انتخاب لباس فرم اشاره کرد و گفت: یکی از فلسفه‌های لباس فرم مشترک برای دانش آموزان جهت حضور در محیط آموزشی، این است که دانش آموز با همسالان خود در امر پوشش یکسان شود. این رویه یکسان‌سازی باید با بالاترین کیفیت ممکن اتفاق بیفتد. متاسفانه در بعضی موارد با کمترین توجه به شاخص‌های لباس استاندارد، پوشش دانش آموزان طراحی می‌شود و به مدت یک سال یا بیشتر بر تن دانش‌آموز می‌ماند.
انواع پارچه برای لباس بچه ها
این مدرس دانشگاه با تأکید بر جنبه‌های علمی در طراحی لباس اظهار کرد: تجربه نشان داده است اگر می‌خواهیم تحولی در این زمینه شاهد باشیم و مسیری را طی کنیم که فرزندانمان از بر تن داشتن لباس مدرسه به خود ببالند، لازم است موضوع آموزش بر بستر مؤلفه‌های علمی، روان‌شناختی، فنی و فرهنگی را با جدیت دنبال کنیم. انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران باید در فرصت مقتضی با دعوت از مدرسان کاربلد، باتجربه و دارای زوایای دید متنوع و متعدد، بستر‌ برگزاری دوره‌های آموزشی در این حوزه را فراهم کند.
بیشتر بخوانید
طراحانی که اصول اخلاقی را زیرپا می‌گذارند!/ صادرات لباس‌های فاخر ایرانی به کشور‌های دیگر
زاهدی ادامه داد: دانش‌آموز خوش‌پوش، تعاریف متعددی دارد. هرچند بسیاری از مدارس با این سیاست پیش رفته‌اند که بهترین لباس را برای دانش‌آموز مدرسه خود انتخاب کنند، اما جای طرح این پرسش و دریافت پاسخ‌های روشن برای آن باقی است که این موضوع تا چه اندازه به مدارس سراسر کشور تعمیم داده می‌شود. موضوعات فرهنگی، اعتقادی، آداب و رسوم و جغرافیا تا چه میزان در جریان طراحی و تولید پوشاک مؤثر واقع شده است.
انواع لباس های کودکان در مدرسه ها
عضو هیئت‌ علمی دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به اینکه مهم‌ترین مسئله در ارائه الگو به‌منظور برنامه‌ریزی آموزشی نیازسنجی در این مسیر است، گفت: نیازسنجی پوشاک دانش آموزان باید از تمام اقشار مرتبط با این موضوع یعنی دانش‌آموزان، فرهنگیان، طراحان لباس، فعالان صنایع نساجی، روانشناسان و جامعه شناسان و افرادی که در بحث تدوین نظام تعلیم و تربیت دخیل هستند، همراه شود. به این ترتیب، از بستر مطالعات پیش‌زمینه‌ای، روند آموزش به موفق‌ترین شکل ممکن در سراسر کشور اجرا می‌شود.
زاهدی در پایان اضافه کرد: به هر ترتیب در روند طراحی و تولید پوشاک مدارس، به‌جای اطلاق عبارت ذی‌نفعان، اصطلاح ذی‌حقوقان را به کار می‌برم. حقوق جسمی و روانی دانش‌آموزان و سایر افراد مرتبط با این موضوع باید از مسیر آموزش فرهنگسازانه تأمین شود.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • ویژگی های سفارشی
  • زمینه های دلخواه
برای پنهان کردن نوار مقایسه ، بیرون را کلیک کنید
مقایسه
لیست علاقه مندی ها 0
توجه: شما مجاز به کپی محتوا یا مشاهده سورس نیستید!!