آموزش موفق نیازمند تعامل نهادهای ذیربط با انجمن پوشاک مدارس ایران است
10 شهریور 1399 1402-04-08 17:56آموزش موفق نیازمند تعامل نهادهای ذیربط با انجمن پوشاک مدارس ایران است
عضو کمیسیون علمی و دانشگاهی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور میگوید که این کمیسیون، برنامههای حمایتی خود در حوزه آموزش را به سمت اهداف کلان انجمن پوشاک مدارس کشور سوق داده است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، روحالله باقرزاده مدرس دانشگاه و عضو کمیسیون علمی و دانشگاهی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور درباره لزوم برگزاری دورههای جامع آموزش “مدیریت طراحی، تولید، بازاریابی و برندینگ پوشاک مدارس” به همت انجمن فرهنگی و هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران و لزوم تعامل نهادها و سازمانهای مختلف فرهنگی و آموزشی با این انجمن در مسیر ساماندهی و استانداردسازی لباس فرم دانشآموزان گفت: با توجه به الزامات و استانداردهایی که در عرصه طراحی و تولید لباس فرم برای دانشآموزان کشور وجود دارد، لازم است با تکیه بر ظرفیتهای علمی و تجربی تجمیع شده در انجمن پوشاک مدارس، اجرای امور آموزشی نیز به بهترین شکل ممکن از سوی این مجموعه پیگیری شده و در این راستا، ضمن مشارکت سایر ارگانهای دغدغهمند، شاهد بهبود کیفیت و استانداردسازی در روند طراحی و تولید این پوشش سرنوشتساز در بحث ایجاد هویت فرهنگی و اجتماعی باشیم.
وی با تأکید بر اینکه حفظ سلامت جسم و روح دانشآموزان در مسیر توجه به اصول ایمنی و بهداشتی در طراحی و تولید این لباس از اهمیت بهسزایی برخوردار است، تصریح کرد: ایراداتی که ما طی سالیان قبل در ارتباط با پوشاک مدارس مشاهده کرده بودیم و بعضاً تذکراتی را هم به متولیان امر ارائه میکردیم، این بود که پوشاک مدارس بهعنوان کالایی مورد ارزیابی قرار میگرفت که مسئله و دغدغه قیمتگذاری بر استانداردسازی آن اولویت داشت؛ یعنی هر تولیدکنندهای که میتوانست پوشاک ارزانتری را به مدارس یا والدین ارائه بدهد، موفقیت بیشتری در عرضه و فروش محصول خود حتی با نازلترین کیفیت ممکن به دست میآورد.
مد و لباس , دانش آموزان , کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور ,
باقرزاده افزود: این در حالی بود که بسیاری از والدین با درک اهمیت این پوشش از جنبههای گوناگون، دغدغههایی متفاوت از موضوعات اقتصادی داشتند و مسائل فرهنگی، هنری، ایمنی و سلامت، کیفیت دوخت و سایزبندی را در اولویت انتخاب خود قرار داده بودند اما همچنان نهادی برای پاسخگویی به مطالبات آنها وجود نداشت.
وی در ادامه افزود: به طور مثال تا پیش از شکلگیری انجمن پوشاک مدارس و طرح موضوعات متنوع و مهم بسیار، در خوشبینانهترین حالت اگر میخواستند ملاکهای کیفی را هم در نظر بگیرند، به این موضوع توجه میکردند که لباس دانشآموز باید رنگ مناسبی داشته و از لحاظ عناصر طراحی هم بدیع و خلاقانه باشد؛ اما از نظر اینکه در تولید این محصول از چه پارچه و مواد اولیهای استفاده شده و چه کیفیت دوختی برای آن در نظر گرفته شده است، هیچ بررسی انجام نمیشد.
عضو کمیسیون علمی و دانشگاهی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به اینکه موضوع کیفیت پوشاک مدارس دارای جنبههای فرهنگی و اجتماعی بسیار مهمی است بیان کرد: لازم است خانوادهها، کارکنان مدارس، انجمنهای اولیا و مربیان و کارشناسان امر در ارتباط با امور مرتبط با این حوزه اطلاعات جامعی کسب کرده و با هدایت انجمن پوشاک مدارس، توانایی بررسی وضعیت موجود و درک نیاز به آموزش در این بخش را داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه آموزش موفق در گرو تعامل سایر نهادها با انجمن پوشاک مدارس است گفت: در ارتباط با این موضوع، میتوان دورههای آموزشی متعددی تعریف کرد و در این راستا، مواردی که میتواند در انتخاب پوشاک مدارس مورد توجه قرار بگیرد همچون بحث خرید مواد اولیه و اصطلاحاً خرج کار یا اقلام کمکی تولید محصول، نوع نخ، ترکیب درصد الیاف به کار رفته در تولید پارچه و… را در مسیر آموزش به سمت استانداردسازی هدایت کرد.
باقرزاده تصریح کرد: بسیاری از خلاءهای موجود در بحث طراحی و تولید لباس دانشآموزان در درازمدت برای دانشآموزان ایجاد آسیب و ناراحتی میکند؛ به طور مثال الیاف مصنوعی بهکارگرفته شده در این پوشش، قابلیت دفع رطوبت را ندارد و با پوست لطیف کودکان و نوجوانان سازگار نیست. بنابراین تولیدکننده باید حتماً پارچهای را انتخاب کند که بتواند این ویژگیهای فنی را از جنبه راحتی پوشاک فراهم آورد. در سطحی علمیتر، نحوه ترکیب درصد الیاف و یا اینکه از چه رنگدانهای در تولید و رنگرزی لباسها استفاده شده است، از دیگر معیارهای مهم است که میشود در مورد هر کدام از اینها ساعتها صحبت کرد.
وی گفت: انجمن پوشاک مدارس کشور میتواند تمامی این مسائل را به خانوادهها و کسانی که درگیر این موضوع هستند اطلاعرسانی کرده و حتی یک سری دورههای آموزشی را برای این منظور تدوین کند. همچنین جزوههایی را در قالب کاتالوگهای فنی آماده کرده و آنها را به دست طراحان و تولیدکنندهها برساند.
عضو کمیسیون علمی و دانشگاهی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تصریح کرد: براساس موضوعات مطرح شده و نظر به اهمیت موضوع، این کمیسیون، برنامههای تشویقی و حمایتی خود را در ارتباط با دورههای آموزشی کوتاهمدت و کارگاههای تخصصی به سمت اهداف کلان انجمن پوشاک مدارس کشور سوق داده است.
باقرزاده در پاسخ به این پرسش که تا چه میزان، ضرورت پرداختن به موضوع طراحی و تولید استاندارد لباس فرم دانشآموزان در زمینه تدوین و تألیف مقالات و پایاننامههای دانشگاهی وجود دارد، بیان کرد: کمیسیون علمی و دانشگاهی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تلاش میکند که دانشگاهها را مجاب کند تا دانشجویان در بحث پایاننامهها و مقالات به سمت چنین موضوعاتی بروند.
وی خاطرنشان کرد: لزوم توجه همه جانبه به بحث لباس دانشآموزان وجود دارد؛ زیرا نخستین وجهه ظاهری یک فرد که قرار است در جامعه تعاملاتی داشته باشد با همان لباس فرم دانشآموز در مدرسه رقم میخورد؛ بنابراین توجه به این موضوع هم از جنبه کیفی و فنی نظیر بافت، تولید و دوخت لباس مهم است و هم از جنبههای روانشناسی، جامعهشناختی و مباحث مربوط به طراحی در نتیجه لباس غیراستاندارد میتواند باعث سرکوب روحیه و نیازهای طبیعی دانشآموزان شود و در بلند مدت بر روند آموزش آنها اثر بگذارد.